کد مطلب:298765 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:149

مدفن حضرت فاطمه


در مورد محل دفن حضرت زهرا علیهاالسلام به سه گونه سخن گفته اند:

الف- بعضی از اصحاب گفته اند، رسول خدا صلی الله علیه و آله فرمود: «ما بین قبری و منبری روضه من الریاض الجنه...» « [1] بین این قبر و منبر من باغی از باغهای بهشت است». و بر اساس این سخن رسول خدا گویند حضرت فاطمه علیهاالسلام ما بین قبر و منبر پیامبر صلی الله علیه و آله مدفون است.

ب- دسته ای دیگر تصریح می نمایند كه حضرت زهرا علیهاالسلام در قبرستان بقیع به خاك سپرده شده [2] است.


ج- حضرت زهرا علیهاالسلام در خانه اش به خاك سپرده [3] شده است.

حضرت علی علیه السلام، هفت قبر و به روایتی دیگر چهل قبر در قبرستان بقیع ساخت برای منحرف ساختن افكار افراد كه از محل دفن واقعی حضرت منحرف گردد و به روایتی دیگر قبر آن حضرت را با زمین هموار ساخت. [4] .

در نزد علمای امامیه اصح اقوال اینست كه:

امام رضا علیه السلام فرمود: حضرت فاطمه در خانه ی خود بخاك سپرده شد. و سپس با توسعه مسجدالنبی توسط بنی امیه خانه ی حضرت فاطمه جزء مسجد شد. [5] .

در مقابل این روایت، ابن سعد از عبدالله بن جعفر روایت می كند: مغیره بن عبدالرحمن بن حارث بن هشام را دیدم كه در گرمای شدید نیم روز در بقیع ایستاده بود به او گفتم: ابوهاشم برای چه در این وقت اینجا ایستاده ای؟ گفت: در انتظار تو بودم. به من گفته اند حضرت فاطمه علیهاالسلام را در این خانه ی عقیل كنار خانه ی جحشین به خاك سپرده اند، از تو می خواهم این خانه را بخری تا محل بخاك سپاری من باشد.

عبدالله گفت بخدا سوگند این كار را خواهم كرد. اما فرزندان عقیل آن خانه را نفروختند، عبدالله بن جعفر گفت: هیچ كس شك ندارد كه قبر فاطمه علیهاالسلام در آنجاست. [6] .


حضرت علی علیه السلام پس از انجام مراسم غسل و نماز بر پیكر مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام به آرامی در سكوت و تاریكی شب، با دست مباركش جنازه مقدس حضرت زهرا علیهاالسلام را داخل قبر گذاشت و با تعجیل خاك بر قبر ریختند كه مبادا منافقین بفهمند و از دفن حضرت زهرا علیهاالسلام مانع شوند. [7] .


[1] معاني الاخبار، ص 267. و روضه الواعظين، ص 169.

[2] روضه الواعظين، ص 169.

[3] ر. ك: قرب الاسناد، ص 163، معاني الاخبار، ص 267.

[4] ر. ك: شرح ابن ابي الحديد، ص 281. منتهي الامال، جلد اول، ص 139 و بحار الانوار جلد 43، ص 213.

[5] اصول كافي، جلد دوم، ص 395.

[6] ر. ك: طبقات الكبير، جلد هشتم، ص 20 و زندگاني فاطمه زهرا عليهاالسلام جعفر شهيدي، ص 165- 164.

[7] ر. ك: بخار الانوار، جلد 43، ص 183، بانوي نمونه ي اسلام، ابراهيم اميني، ص 194.